top of page

בע"ה

ה' במנחם אב, תשע"ט

6 לאוגוסט, 19

 

 

 

 

 

 

 

 

בואו נדבר דוגרי על... גימורים לעץ

 

שלום לכולם.

 

אני מאד מקווה לצלם סירטון וידאו בענייני גימורי עץ ולבנתיים הפוסט הזה ישמש לי כראשי פרקים לאותו סירטון.

 

כשמדובר על גימורים לעץ, כעקרון, אנשי מקצוע ידעו להתאים את הגימור הנכון והמתאים לפריט העשוי מעץ (קרש חיתוך- גיטרה קלאסית), לסוג העץ (אורן לבן- מייפל- מהגוני וכ') ותנאי השימוש בו (למשל תנאי פנים- indoor, תנאי חוץ outdoor) לעומת משאל רחוב בקרב אנשים שלא עוסקים בעץ שכנראה יאמרו משהו כמו "שים לכה".

ובכן, העיקרון הזה לא תמיד עובד...

לאחרונה שמעתי אמירות מאנשי מקצוע שנטעו בי את התחושה שישנו חוסר בהבנה וניסיון בסיסיים בנוגע לגימור שמן לעץ.

בואו נפתח בקצרה את העניין.

בכללי, עולם גימורי העץ נחלק לשלושה:

  1. גימורים שייעודם להימצא על גבי העץ, כדוגמת צבעים, לכות למיניהן, שעוות, סוגי האפוקסי השונים, פוליאוריטן, שלאק, משחות גימור.

  2. גימורים שייעודם להימצא בתוך העץ- שמנים שונים.

  3. גימורים שייעודם להימצא על גבי העץ וגם בתוך העץ, כדוגמת סוגי הווארניש השונים, שמן דני (Danish Oil).

הערות:

  • פוליאוריטן הוא סוג של פלסטיק.

  • החומר שנקרא "שמן דני" זה בעצם ערבוב של פוליאוריטן או שרף ושמן כלשהו.

  • שלאק- גימור טבעי על בסיס שרף המופרש מנקבות חרקים מסויימים הגדלים על עצים בהודו וסביבותיה. עוד על השלאק כאן:  https://www.clirishon.co.il/shellac.

יש לי בהחלט הרבה הערכה לגימורי העץ השונים (האיכותיים מבינהם...!) אבל אני רוצה לחדד בפוסט הזה מספר נקודות.

אני מאד מקווה שבסיום קריאת הפוסט הזה ההבנה וההערכה לגבי גימור שמן איכותי- שמן טאנג (!) תהיינה במקום הרבה יותר ראוי.

גימורים על פני העץ

הגימורים אשר ממוקמים על פני העץ אמורים לשמור על העץ על ידי בידודו מהעולם.

בפועל, החומרים אשר מטפלים ישירות בעץ עצמו הם השמנים. גימורים על פני העץ פשוט מבודדים את העץ משאר העולם.

מי שמחפש להיות מסוגל להרגיש את העץ בקצות אצבעותיו, כנראה שאפוקסי, לכות, פוליאוריטאן, וארניש ושמן דני הם לא מה שהוא רוצה ליישם. כל אלו יוצרים שכבה עבה יחסית בעלת מאפיינים פלסטיקיים על גבי העץ.

לא הכללתי את השלאק ברשימת החומרים שלא מאפשרים להרגיש את העץ בקצות האצבעות מכיוון שבעבודה בריכוזים נפוצים (100-180 גרם לליטר) השלאק מעניק שכבת הגנה דקה יחסית ואיכותית לעץ.

העבודה עם כל הגימורים המעניקים שכבת הגנה חיצונית עבה יחסית (אפוקסי, לכות, פוליאוריטאן, וארניש ושמן דני) תמיד תהיה, יחסית, מורכבת יותר.

מדוע?

  • אבק, חלקיקי נסורת קטנים, שערות שנשרו, טיפטופים שלא שמנו אליהם לב או מריחות לא נכונות של הגימור יהיו ניכרים על פני הגימור ובדרך כלל ידרשו תיקון על ידי ליטוש.

  • גימור באמצעות אפוקסי מצריך ידע וניסיון בהכנת טובה של האפוקסי (לא שזו משימה מורכבת מידי, אבל יש צורך לדייק את ההכנה) ואם מדובר על פלטת שולחן שאנחנו רוצים להגן עליה עם אפוקסי על ידי שפיכה של כמות ולא על ידי מריחה עם מברשת, יש לדאוג לפילוס מדוייק של פלטת השולחן ולהפטר מבועות אויר באפוקסי (על ידי מבער- "ברנר" או אקדח חום).

  • גימור המכיל פוליאוריטן מצריך ליטוש בין שכבה לשכבה.

  • חלק משמעותי מסוגי הגימורים הנ"ל הינם רעילים ומצריכים עבודה מחוץ לבית/ לסדנא או שימוש במסכת נשימה בעלת מסנני גזים רעילים.

עוד נקודה עקרונית היא מראה הגימור לאחר זמן. כל גימור עתיד, עם החודשים או עם השנים, להראות פחות טוב.

זה יכול להיות בגלל שימוש שוחק או מפני שהגימור עצמו דוהה או נשחק עם הזמן.

ואז מה עושים?

מחדשים.

חידוש גימור יכול להיות תהליך מורכב יותר הכולל ליטוש ויישום מחדש (אפוקסי, לכות, פוליאוריטן, וארניש ושמן דני), או תהליך פשוט וקצר, למשל- שעוות או שלאק.

כשמדובר על גימורי שמן, זה יותר בעניין של ריענון הגימור ולא חידוש הגימור, אם בכלל יש צורך.

עכשיו בואו נדבר קצת על גימורי שמן.

גימורי שמן לעץ

שמנים, בכלל, הם תערובות של סוגים שונים של חומצות שומן, לרוב בלתי רוויות.

יש כמה שמנים המיועדים לגימורי עץ.

מקור רובם הוא בצמחים שונים, למשל שמן פשתן, שמן המפ, ו.... שמן טאנג, שנחשב לאיכותי מבין כולם.

חלקם הקטן של השמנים מגיע מזיקוק נפט למשל שמן פראפין (mineral oil).

המשותף לכל השמנים האיכותיים המיועדים לגימור עץ הוא שהם מתפלמרים, כלומר הופכים לשרשראות ארוכות של חומצות שומן בלתי רוויות ומגיעים למצב צבירה מוצק לאחר זמן מסוים בתוך העץ. כיצד זה קורה? תיאור מפורט נמצא <<כאן>>.
הערה 1: קיימים מוצרים הנקראים "שמן לעץ" שלא הייתי מיישם כלל, למשל שמן פרפין, שבמצבו הטיבעי לא מתפלמר, "שמנים מבושלים" למיניהם המכילים חומרים מייבשים (סיקאטיביים) שיכולים להיות מתכות, חלקן כבדות ולא בריאות למשתמש, או תוצרי תעשיית הנפט שגם אותם לא הייתי רוצה על כפות ידי או על כלים בהם אני משתמש.

הערה 2: יש המון תקשורת מזוייפת התחום הזה של שמנים לעץ.
דוגמא: מוצר הנקרא "שמן טיק". פשוט עבודה בעיניים. אין כזה דבר באמת. יש עץ מאד איכותי שנקרא עץ טיק המכיל אחוזי שמן גבוהים, אבל אף אחד לא סוחט גזעים של עץ טיק על מנת להפיק ממנו את השמן. מה כן יש שם? כנראה שמן זול (אולי פשתן) וחומרים מייבשים שונים.

גימור שמן הוא כנראה הגימור הפשוט ביותר ליישום: דואגים שמשטח העץ נקי ומורחים את השמן.

כמה שכבות? תלוי בשמן, בסוג העץ ובייעוד המוצר.

כמה ממתינים בין שכבה לשכבה? זה יכול להיות דקות וזה יכול להיות שעה וחצי או, אם אתם עמוסים ואין לכם זמן לסיים את הגימור באותו היום, אפשר להמתין גם כמה ימים או שבועות בין השכבות.

טיפטופי שמן על העץ במהלך הגימור? אין בעיה.

אבק או שערה שנשרה על העץ תוך כדי יישום הגימור? אין בעיה.

רעילות? אין. אפשר להישאר בתוך הבית/ סדנא ללא מסכת אב"כ.

יש לשים לב לנגב עודפי שמן מעל פני העץ בסיום יישום הגימור (כשעה לאחר השכבה האחרונה).

וזה באמת תופס את העץ חזק מפנים?

ובכן, בואו נדבר קצת על שמן טאנג!

(בסינית עתיקה- פירוש המילה "טאנג" זה "לב")

אם תניחו בצד בד כותנה רך כשהוא ספוג בשמן טאנג, לאחר התפלמרות השמן ניתן ממש לדפוק איתו על השולחן (ראו הדגמה בסירטון <<כאן>>).

כשמרקו פולו חזר ממסעותיו בסין (לפני כ-750 שנה) הוא סיפר שהסינים מורחים את העץ של הסירות שלהם במן משחה שמגנה עליהן מפני מי הים והשמש. הוא קרא למשחה הזו China Wood Oil, מה שאנו קוראים לו היום "שמן טאנג".

ללא ספק, שמן טאנג הוא האיכותי מכל סוגי השמנים השונים המיועדים לגימור עץ (וגם בטון, אבן ועוד...).

לאחר יישום נכון של שמן טאנג:

  • העץ הופך עמיד למים.

  • העץ לא ישנה את צבעו עם הזמן.

  • מקנה עמידות גבוהה לתנאי חוץ.

  • עמיד לחומצות, עמיד לטרפנטין, עמיד לטינר, עמיד....!

  • העץ מותר לשימוש במגע ישיר עם מזון.

גימור שמן טאנג לא מתקלף ולא מתנפח.

השמן יכול להמתין לשימוש סגור במיכל על המדף שנים והוא לא מתקלקל (כמה בדיוק- עדיין לא ידוע... שש שנים ולא התקלקל! לקוח מנתוני החברה Real Milk Paint - https://www.realmilkpaint.com/).

שמן טאנג סמיך בהשוואה לשמנים אחרים המיועדים לגימור עץ ולכן במקרה של עצים קשים-דחוסים (דובדבן, מייפל, מהגוני, סיסם....) נהוג לדלל את השמן בעזרת ממס אורגני סינטטי או טבעי (שמן הדרים או שמן אורנים, מה שנקרא Half and Half). אפשרות נוספת להפיכת השמן לדליל יותר היא לחמם כלי עם שמן טאנג המונח בכלי עם מים חמים מאד (לשים לב שמים לא יחדרו לכלי עם השמן).

עכשיו, אצל מי שלא התנסה עם שמן טאנג, עולה השאלה: "תגיד, בסופו של דבר השמן הזה באמת כזה עמיד?"

תשובה: מה הם הגימורים הכי הכי עמידים לדקים ופרגולות? שמן טאנג!

דקים ופרגולות- שמש ישראלית חזקה בקיץ וגשם בחורף (לפעמים גם שלג).

מוזמנים לבדוק את מצב הדקים או הפרגולות את הלקוחות שלי שיישמו את ה-Outdoor Defense (שמבוסס על שמן טאנג בתוספת שמן אורנים לדילול ומאפשר חדירה עמוקה לעץ ושל אבץ) על מנת לשמור על העץ.

מניסיון קרוב- לאחר שנה העץ נראה מעולה. ריענון בשכבה אחת או שתיים של Outdoor Defense ואתם מוכנים לעוד שנה. העץ שמור!

ומה בעניין, למשל, אוכל שנשפך על העץ?

ובכן, מניסיון אישי, העץ מוגן. נשטף ויוצא כמו חדש!

דרך אגב- אחר המרכיבים בגימורי וארניש הוא שמן. גימורי הווארניש הכי איכותיים, מכילים שמן טאנג!

 

ועוד נקודה קטנה-גדולה:

גימור עץ בשמן הוא גם כנראה הגימור היפה ביותר שתוכלו ליישם על עץ.

כל כך מבליט את היופי הטבעי של העץ!

אני חושב שעל כך יש הסכמה בקרב כל העובדים בעץ.

 

יש עוד הרבה מה לכתוב בעניין גימורים לעץ בכלל וגימור בשמן טאנג בפרט, אבל כפוסט שאמור לשמש כראש פרקים לסירטון, אסתפק בזה.

אז מה עושים אם רוצים גימור גם על פני העץ?

נשמור חומר לפוסט/ סירטון עתידי.

מקווה שהשכלתם.

אשמח לקבל הערות לפוסט: clirishon@gmail.com

 

כל טוב ובשורות טובות.

 

אסף

https://www.clirishon.co.il/

clirishon@gmail.com

https://www.instagram.com/clirishon/

IMG-20190524-WA0007.jpg
wood-3241940.jpg
PTO.jpg
bottom of page